0

Negern Pettersson på sommarnöje!


Det Bergööska huset i Hallsberg som till för några år sedan hyste det legendariska järnhandelsföretaget.
Huset ritades av Ferdinand Boberg men Adolf Bergöö själv hann aldrig flytta in i det före sin död, utan det var Karins bror Per som kom att bli den som bebodde huset.

I morse tog jag ner Negern Pettersson från sin krok i vår trapphall och for till Hallsberg där han "växte upp". Det var dags för invigning av Jubileumsutställningen kring Karin Bergöö i det Bergööska huset dit Negern Pettersson var inbjuden att delta.

Kort sagt han är utlånad under sommaren. På något sätt är det väldigt många saker i mitt liv och min bakgrund som tar sin början i Örebro län. Jag konstaterade idag att fyra generationer i min familj har påbörjat sina yrkeskarriärer i detta län som vi inte i övrigt ha någon koppling till.

Min farfar Oscar började sin bana som baningenjör med byggandet av Nora-Ervalla järnväg, min pappa satt ting efter sina studier i Örebro Tingsrätt med underlydande och hade delar av familjen Bergöö bland sina första klienter. Själv hade jag min första uppdragsgivare efter reklamutbildningen i just Hallsberg där jag utformade en turistbroschyr som hade en målning från Bergööska huset på framsidan. Och sonen Pontus hade sitt första pilotjobb hos Örebro Aviation.  Finns det någon mening att läsa ut här?

För som jag sade så var det också hit som Negern Pettersson kom sedan han skapats på Konstakademiens modellskola 1881-82 av just Karin Bergöö. Länge fanns en historia om att hans ursprungliga spik skulle finnas kvar i trappuppgången, men den skrönan avlivades idag. Jag såg inte skymten av vare sig spik eller spikhål där "den dj-a negern" - som gamle Per Bergöö lär ha kallat målningen - kunde ha hängt. Men att döma av yttrandet, lär han väl aldrig ha hängt på paradplats i den stora matsalen!


Inte tillstymmelse till spik! Men här lär Negern Pettersson ha hängt från början.


Nu dock på paradplats i den magnifika matsalen med Carl Larssons väggmålningar.

Men det gör han nu i tre månader!  (För er som inte riktigt hänger med så kan ni läsa mer om Negern Pettersson här.)

Så länge pågår således jubileumsutställningen. Som förvisso inte bara ställer ut Karin Bergöös måleri och konsthantverk utan också innefattar en elevutställning från Handarbetets Vänners Skola med verk som inspirerats av Karin Bergöös konst och verk.


Här invigningstalar Kommunstyrelsens ordförande Thomas Doxryd som var glad att huset hamnade på rätt sida kommungränsen vid kommunsammanläggningarna på 70-talet, annars hade Kumlas kommunstyrelseordförande stått där. Gränsen går i gatan utanför.



Här ses ordföranden i Föreningen Karin Bergöö Larssons Vänner, Ullabritt Öhman Pedersén, Thomas Doxryd och Ulrik Jansson utan vars insatser utställningen knappast kommit till stånd.


Min trevliga bordsdam vid lunchen, Marianne Nilsson, avgående intendent på Carl Larsson-gården i Sundborn, med make.


Några av de ansvariga för elevutställningen med Handarbetets Vänners Skolas rektor, Stallarholmsbon Britt-Marie Boulogner till höger.

Nästa vecka inviger Carl Larsson-gården i Sundborn en egen jubileumsutställning och den 30 maj öppnas en Karin Bergöö-utställning på Sofiero Slott i Helsingborg med fokus kring boningsrum, blommor, tavlor och mat.

Som en av de ansvariga för Hallsbergsutställningen sade: "Tänk att det tog så lång tid innan Karins verk uppmärksammades". Och visst är det en berättigad fråga. Men likt många andra kvinnliga konstnärer från den tiden fick de stå tillbaka för sina män i och med att de gifte sig.

I Karins fall slutade hon måla men lät istället sin kreativa förmåga gå ut över just hemmet och hemmets textilier och möbler. För hela världen blev paret Larssons hem en sinnebild för det "rent svenska". Ljuset, luftigheten och den enkla vardagen formade för generationer bilden av det svenska hemmet.


"Konsten att måla med nål och tråd" som Carl Larssongårdens avgående intendent Marianne Nilsson så träffande uttryckte sig i sitt tal.

Den som fick äran för detta utåt var väl mest Carl Larsson genom de målningar som spreds världen över, men få tänkte på att det var hans hustru som stod för skapandet av motiven.

Inte bara var Karin Bergöö en suverän målarinna, hon var kanske framförallt en föregångsperson när det gäller modern textil och formgivning.


På utställningen visas denna ofärdiga vävnad av Karin Bergöö. Så otroligt modern i sitt formspråk!


Karins gungstol som Snickare Arnbom gjorde efter hennes ritning men som han vägrade att leverera i dagsljus eftersom den var så "ful"!

Se till att ni kommer iväg på någon av dessa tre utställningar. Med en i nästan varje landsända är det svårt att finna undanflykter!


Ett av de fantastiska elevarbetena från Handarbetets Vänners Skola.


Och ett till där Karins silhuett finns med.