0

Lokalslöseriet tycks fortsätta!

I Mariefredsnämnden ställde jag tidigt frågor om varför man från kontorets sida tydligen avsåg att låta den nya förskolan med 6 avdelningar i Marielund stå tom ett halvår. Byggnaden var planerad att vara färdig i mars men man ville inte flytta barn mitt under terminen utan valde av pedagogiska skäl att vänta till höstterminstarten.

Det lät ju behjärtansvärt. Dels fick jag bekräftelse på en länge närd misstanke att det inte alls förhåller sig som Socialdemokratenas H-B Karlsson alltid påstått, nämligena att "proffessorierna" skulle vara en dyrbar lösning. Så är det alltså inte. Varje avdelning vi nu har i provisoriska lokaler i Mariefred är billigare än avdelningarna i Marielund. Så är det!

Min nästa fråga handlade om när Mariefredskontoret måste börja betala hyra för Marielund - när det är färdigt eller när man tar det i bruk? Enligt vad Kontorschefen då svarade gällde det senare. Jag lät mig därför nöja. Mariefredsnämnden har således inte haft frågan för beslut.

Idag fick jag veta att Marielunds förskola slutbesiktigades den 1 mars och från detta datum övertas ansvaret för fastigheten av Mariefredskontoret.

Varje månad fram till höstterminsstarten, kommer således kontoret att få en hyresavi från Fastighetsbolaget på 200.000 kronor!

För tomma lokaler!

Med tanke på den usla ekonomin, med tanke på att Mariefredskontorets sparbeting är 3 miljoner kronor - har vi då verkligen råd att vara så behjärtansvärda att det får kosta oss EN AV DESSA MILJONER!

Av de tre som ska sparas in?


Är det bättre att betala för tomma lokaler än att behålla ett par förskollärare?

Oppositionen har nu gett majoriteten ett många miljoner billigare alternativ i skollokalsutredningen.

Anders Jansson (m) har specificerat kostnadsskillnaden på BUN innebärande ett många miljoner billigare sätt att lösa lokalfrågorna.

Strängnäspartiet har visat på stora besparingsmöjligheter i den politiska organisationen,

Och nu har jag gett er ytterligare en miljon av de 16 Jens Persson säger sig kunna spara på lokalsidan. En tredjedel av Mariefredsnämndens sparbeting!

Men Tord Tjernström han bara gnäller på sin blogg över att oppositionen inte kan specificera vad han bör spara på inom Socialkontoret.

Han menar att mitt parti bör sopa framför vår egen dörr men han ger inte tillstånd till direkta svar eller ens kommentarer på sin blogg. Han vill inte ha en dialog. Han vill bara trumpeta.

Låt mig därför påminna Herr Kommunalrådet om två väsentliga saker:

1. Det är Kommunalrådet Tord Tjernström som nu har ansvaret för Socialkontorets budget och vilka besparingar som ska göras där.

2. Den enda period Socialkontoret klarat av att hålla sin budget och t.o.m. lämna överskott var när Herr Kommunalrådets företräderska på posten som Socialnämndens ordförande, Hélène Brodin Rheindorf (kd), hade ansvaret.

Vi har oupphörligen hört från majoritetens företrädare att "vi inte kan vänta längre" och att "vi måste göra något NU".
Här ovan visar jag på tre konkreta möjligheter till avsevärda besparingar.

Vilka konkreta åtgärdsförslag har vi hört från majoriteten? Och hur länge ska vi behöva vänta?