1

"Digitala Mats"



En kort förklaring till månadens profilbild.

Hustrun och jag tog med oss tre av våra barnbarn till Tom Tit i Södertälje. Ett fantastiskt ställe. Jag minns min barndoms Tekniska Museum. Ganska trist och händelsefattigt. Då var gamla Järnvägsmuseet på Torsgatan betydligt roligare. Inte bara för att farfar hade grundat det och ”stod byst” där utan för att han också förstått interaktionens möjligheter. Men så var han en man som behöll sitt leklynne och barnasinne livet ut.

För på Järnvägsmuseum fanns modelltåg som rörde sig. Lok man kunde få hjulen och axlarna att snurra på. Liksom de båda lokmodeller Farfar satt upp i stora hallen på Centralstationen där man kunde lägga i en tioöring så satte ”hela maskineriet” igång. De båda modellerna drog in stora pengar till museet under den tid de fick stå kvar och tills kommers och så småningom McDonalds tog över.

Alltnog, Tekniska Museet insåg så småningom behovet av ett mer levande museum och skapade då Teknorama som var ett embryo till dagens Tom Tit kan man säga.

Tom Tit är ett ”Sommarland” för barn och vuxna. Du betalar Din entré och sedan är hela huset Ditt (och på sommaren också en stor uteavdelning).


Klara - min "ängel" I

Har ni barn och/eller barnbarn - åk dit! Spännande upplevelser med en slags naturvetenskaplig ambition. Något av ett ”Så funkar det” live.

Bland upplevelserna finner man det digitala rummet. Ett kolsvart rum vars ena vägg lyses upp av Dina egna rörelser i olika fantastiska färgexplosioner.


Klara - min "ängel" II


Här några ”änglastudier” av dotterdottern Klara samt två bilder där jag ställt mig mitt i rummet för att fotografera med kameran höjd över huvudet. Plätsligt blir barnbarnet dubblerat för att göra bilden centrisk. Märkliga effekter som kontinuerligt förändras till form och färg alltefter hur Du rör Dig i rummet.


Klara - min "ängel" III

När jag såg bilden med mig själv i mitten var det inte utan att jag fick associaioner till Carl Larssons stora målning Midvinterblot, men istället för en höjd offerkniv (som på den färdiga målningen faktiskt hålls dold bakom ryggen på översteprästen) är det kameran jag håller i.


Midvinterblot?
1 Bella:

Vilka härligt lekfulla bilder ! Man får lust att gå (åka) dit.