1

Undanflykter från S!

Kommunalrådet Tord Tjernström har aldrig greppat och gillat det här med bloggosfären och de möjligheter den ger att föra ut information och bilda opinion.

Såpass illa tycker han om att diskutera med människor och opponenter att han stängt av kommentarsfunktionen på sin egen illa utnyttjade blogg, där han envisas med att lägga ut enkäter som hela tiden går honom emot.

Därför tvingas jag nu kommentera hans senaste blogginlägg om skolutredningen här på min blogg istället och Tord är välkommen att gå i svaromål. Jag har till och med tagit bort modereringen så det är fritt fram att kommentera. Detta har jag gjort sedan jag kunnat konstatera att jag sedan jag började blogga för två år sedan endast behövt plocka bort två kommentarer p.g.a. deras låga innehåll.

Så här skriver Kommunalrådet om varför majoriteten inte kunde informera oppositionen om sina tanker före BUN-sammanträdet:

"Oppositionsrådet kunde inte garantera att informationen inte kom ut via bloggar innan vi informerat personalen. Detta gjorde att vi inte kunde ge dom information om förslaget till beslut eftersom vi tidigast kunde informera personalen på deras första arbetsdag onsdagen den 7/1."

Detta är ju inget annat än en ren och skär undanflykt. Man var så rädd om sin "karamell" att man ville suga på den själv så länge som möjligt.

Det fanns ingen som helst informationsskyldighet för majoritetens partier gentemot personalen inför BUNs sammanträde. Detta har jag idag fått konfirmerat från såväl kommunchefen, kommunjuristen som kommunens personalchef.

Informationsskyldighet inträder för kommunen (som sådan) först inför ett slutligt beslut i kommunfullmäktige.

Alltså fanns inga som helst hinder för majoriteten att föra diskussioner med oppositionen som kunnat leda fram till en samsyn långt tidigare och kanske t.o.m. besparat oss den ytterligare fördröjning som nu KS beslut om ytterligare utredning av två förslag ändå innebär.

Hej Mats.



Tordan hade väl blogg innan både du och jag? Det är när det inte går hans väg, som han vill stoppa oss bloggare, tror jag. Dålig förlorare kanske? Vad vet jag. De får demonstrera och protestera, men vi får hålla käften, tryggast då!



Klem Margit