26

Är detta klokt?

"Lördag 7 mars är det fest för alla anställda

Lördagen 7 mars inbjuds du till fest! På kvällen samlas vi som jobbar i kommunen och du bjuds på god mat, underhållning och dans kvällen lång. Alla Strängnäs kommuns 2100 anställda är välkomna!"

Detta går att läsa på kommnens intranät. Är det därför majoriteten behövde låna 50 miljoner extra? Vi fick ju veta på fullmäktige att det var egentligen "bara" 50 miljoner kommunen "behövde" av de 100 man begärde i höjd kreditlimit.

Samtidigt som förvaltningen begär att få låna ytterligare miljoner för att man inte har pengar ens till att betala ut månadens löner, ställer man alltså till med stor baluns för 2100 personer!

Balunsen är en idé av nye Kommunalrådet Persson som tyckte att detta var ett bra sätt att inleda sitt "vässande" av kommunens vision.

Är det riktigt klokt? I dagens läge?

Vad sänder det för signaler?

De signaler jag får är att någon verkar ha förlorat omdömet. Är det en bra "vision"?

Hej Mats.



Det är så man gör på landsbygden, grannar kommer och hjälper till att ta in höet, plocka upp potatisen med mera och sen bjuder bonden på mat och fest. På min pappas bondgård var det så. Skillnaden är att grannarna inte får någon lön och min pappa betalade festen med egna pengar och inte skattepengar. Men det tänker förståss inte Jens på, han och majoritetspakten ser väl skattepengar som deras egna pengar. Mysfaktorn är tydligen hög, man skall gömma alla problem bakom mys och fest. Trist för de som vaknar upp och skall betala kalaset (och då tänker jag inte på festen, då tänker jag på hur den totala ekonomin missköts i kommunen), t e x de nästa generationer.



MVH Margit

2 Olika versioner? Olika visioner!:

Vill du förstöra allting som man gör om man jobbar i kommunen? Först slitet och ska ständigt höra att det måste göras billigare och då är det inga små pengar som ledare i kommunen pratar om. Så säger alla oavsett färg. Du gör det hon Margit gör det han Jens gör det också. Inte nån skillnad på er!



Andra arbetsgivare försöker ändå alltså fast det kan vara ekonomiskt svårt att sätta ett värde på sina anställda. Så lite men känns så mycket. Bli glad mår man bra av.



Sitt ni där och sura ihop för vad är det för fel att visa lite uppskattning? Gnäll-Näs eller Stolt-Näs? Ni ger en version av att kommunen "slösar bort" sina pengar på anställda. Kom med positiva visioner iställlet! Häng med till Stolt-Näs!

Bäste "Olika versioner? Olika visioner!"!



Jag skulle aldrig tala om slöseri när det gäller att ge uppskattning till kommunens anställda. Jag har inte sagt att den planerade festen är slöseri heller. Men jag ifrågasätter "tajmingen"!



Det hade varit naturligt om vi själva anordnat en ren personalfest för några år sedan som ett komplement till Solbackakonferensen. Då var kommunens finanser - och resultat - i ett betydligt bättre skick. Men idag - njae. Inte riktigt bra. Dessutom ifrågasätter jag hur man "vässar" sin vision genom detta arrangemang. Ska det föregås av några inspirerande grupparbeten, stordialoger eller fokussamtal?



För är det "bara" en ren fest så förstår jag inte kopplingen till visionsrevisionen.

4 Brev till Gnäll-Näs!:

Så himla trist hur ska man kunna tro på att du inte tycker det är slöseri med uppskattning till kommunanställda? Hör bara själv, vill inte säga slöseri men säger:

Är fel "tajming"!

Skulle varit just då med Solbacka istället!

Är detta "hur man vässar"?

Blir det ett "grupparbete"?

Blir det en "stordialog"?

Blir det ett "fokussamtal"?

Är det "bara en ren fest"?



Verkligen så himla trist! Va kommunanställd är att själv behöva ta med allt. Säkert också som Margit skriver, eller varför säger du inget om det? Bonden privat? Vadå privat? Vadå kalla hans statare för grannar? Kanske han faktiskt va en bättre arbetsgivare än vad Margit och du skulle vara. Hoppas på klokt svar om du verkligen tycker gamla bondeídén skulle passa här? SnällaSnälla, kom till Stolt-Näs, du är välkommen!

Bästa "Brev till Gnäll-näs"!



Jag vet inte riktigt vad jag ska "svara" klokt på! Situationen är inte riktigt klok.



Som skattebetalare - vilket jag antar att Du också är - vill Du väl att den skatt Du avstår från till det allmänna, ska användas på ett förnuftigt och rimligt sätt. Eller...?



Tycker Du då verkligen att det är förenligt med förnuft och rimlighet att i ett läge då kommunen behöver låna pengar för att betala löpande kostnader (inkl. Din lön?) ändå ställer till med en jättefest för långt över en miljon kronor? Oavsett vem som bjuds till festen!



Tycker Du då inte att det åtminstone borde ha något mer direkt produktivt syfte när man i ett så ansträngt läge anordnar en fest än att bara "visa uppskattning".



Visst ska kommunen som arbetsgivare visa sina duktiga anställda uppskattning, men det måste ju ändå ske på ett sätt och vid ett tillfälle som inte sticker skattebetalarna i ögonen så som det gör just nu.



Mvh

MATS WERNER

Hej "Brev till Gnäll-Näs!".



Statare? Vilka fördomar. Pappa var en fattig bonde som arrenderade sin mark. Våra grannar var också fattiga bönder, de hjälpte varandra. Men, man kanske kommer långt med att sprida fördomar, så fortsätt med det du!



Självklart skall vi uppskatta våra kommunanställda, vem har sagt att vi inte gör det? Tajmingen, som Mats skriver, kanske inte var den bästa?



MVH Margit

7 Kerstin Svensson:

Allt kan tydligen misstolkas. Jag är den förste att unna kommunens anställda uppskattning. Nu behöver inte uppskattning i dess bästa form kosta pengar. Den är faktiskt gratis. Med rätt chefer så hoppas jag ni får uppskattning varje dag, eftersom ni gör ett bra jobb. men du "Stor-Näs" visst förstår du att det sticker i ögonen på kommuninvånare som har det tufft, arbetslösa eller pensionärer t.ex. att en rejäl skattehöjning och lånade pengar ska gå till en baluns. Skulle du själv låna pengar för att gå ut på krogen?

Nähä, jag trodde inte det.



Kerstin

8 Patrik:

Ja du Mats !



Häromdan ville du stoppa kommunens nya lån,

med resultat att personalens löner fryser inne.

Nu vill du stoppa en fest för de anställda ?



Det är inte personalen som förskingrat skattemedel,

det är ni politiker från alla kanter, höger som vänster som gjort detta !



Vilka surkart du och Margit är.

Glöm inte avsäga er festen i tid så slipper

de betala er mat.



Era högeröversittarfasoner lyser igenom.

Ge inte pöbeln något...



Är väldigt förvånad över Margit´s kommentar.

Trodde hon var mänsklig, men tydligen inte ?



Ber redan nu om ursäkt för tonen, men inget retar

mig mer än borgerliga politikers skitsnack.



Mvh Patrik

9 Anonym:

Mats!

Din nedsättande attityd i uttrycket baluns går fram!

Det är bara att konstatera att det aldrig blir någon "rätt" tidpunkt för några personalbefrämjande begivenheter för offentliganställda. Det kommer alltid att sticka i ögonen på dom som tycker att kommunpersonal ska vara tysta och göra som dom blir tillsagda.

Även om dom flesta kommunanställda känner stort ansvar för sitt arbete, så är det oftast just ett yrke och inte ett kall.

Man skulle kunna välja att se det som en investering i personalen som t.o.m på kort tid kan betala sig i form av ökad motivation och i ökat samförstånd. En ganska "basic" pedagogik som även praktiseras i det privata näringslivet.

Få var dom som opponerade sig när man anordnade budgetkonferens på Haga Slott i Enköping förra året, trots att vi har för ändamålet alldeles utmärkta egna lokaler här Strängnäs.Men det är väl en helt annan sak förstås?

Mvh Claes Eriksson

Hej Patrik.



Nej vet Du vad Patrik, surkart kan du vara själv, tänk hur många sura kommentarer du skickar in. Förlåt mig, men jag tycker Du kanske borde vara lite mera rättvis i bland. Hoppas Du inte är lika sur mot Dina kunder på Folksam i Eskilstuna.



MVH Margit

11 Patrik:

Nej Margit, de(kunderna) behandlar jag rättvist.



Tyckte bara ni kunde glädjas åt en fest

för all personal inom kommunen.

Finns inga politiska poäng att vinna på er surhet.

Som du ser så är det fler kommentatorer

som tycker detsamma som mig.



//Patrik



Hej Patrik.



Du skriver: "Era högeröversittarfasoner lyser igenom" och "...inget retar

mig mer än borgerliga politikers skitsnack." Jag tycker du borde tänka lite över vad du skriver. Jag har ett råd, känner du ingen moderat eller annan borgerlig politiker skaffa dig en vän från ett borgerligt parti, så kommer du att upptäcka att de inte är de översittarmänniskorna du ofta refererar till. Dina fördomar lyser ofte i genom. Ett råd bara.



MVH Margit

Claes!



Jag använder ordet baluns så fort dans är inblandad. Jag ber om ursäkt om Du uppfattar det på något annat sätt än vad jag lägger in i ordet.



Allt Du säger är rätt och det trodde jag framgick att jag också tycker. Vår personal är värd all uppmuntran, men allvarligt talat, Claes - och nu talar jag till Dig som skattebetalare i kommunen - tycker Du att det är rimligt att en arbetsgivare i ett läge då man måste låna pengar för att kunna betala ut era löner och måste dra in på en massa saker som ni skulle vilja kunna göra, att i det läget kosta på en miljonfest (vare sig det är för personal eller några andra). Precis som Margit påpekar, talar jag om tajming - inte om nyttan eller glädjen med arrangemanget.



Och Patrik! Jag vet inte vad jag ska säga annat än att Du verkar ha börjat en splittrad tillvaro här i sybehörsrymden. Den där Gnällspiken och Du talar väldigt mycket samma språk. Och om Du fortsätter att komma med samma tjat så tänker jag inte stoppa Dina kommentarer, men inte gärna ödsla tid på att kommentera Dina inlägg.



Jag generaliserar aldrig i mitt umgänge med andra människor utan ser var och en som en individ. Den som har öppna sinnen, har självdistans och åtminstone en gnutta humor - den människan tycker jag om.

14 Patrik:

Hej Margit !



Har inget intresse av det du föreslår.

Dock intressant att du väljer att hoppa på mig.



När argumenten tryter så kommer påhoppen.



Gillar dig fortfarande, trots ditt försök

att sänka mig.



Mvh Patrik

Hej Patrik.



Jag har inget intresse av att sänka Dig eller någon annan. Jag säger bara att jag tycker det är sorgligt att Du tycks ha så många fördomar. Jag hoppar inte på Dig. Mina argumet tryter inte. Bara ett råd i all välmening.



MVH Margit

16 Patrik:

Jag är inte "gnällspiken" om du tror det.

Tycker inte våra kommentarer liknar varandra.



Förstår att du inte orkar kommentera kritik.

Du var hövlig mot Claes E, du vågade kanske

inte annat, trots hans kritik av dig som person.



Vackert så !



//Patrik

Patrik!



Om Du tycker att jag var ohövlig mot Dig men inte mot Claes, så beror det kanske på att det finns viss kvalitétsskillnad på era kommentarer - i flera bemärkelser. Varför jag inte skulle "våga" vara ohövlig mot Claes, begriper jag inte. Han har praktiskt taget suttit och gungat på mitt knä som barn, så jag skulle nog kunna be honom veta hut om det skulle behövas, var så säker.

18 Patrik:

Vari ligger kvaliteten i "nedsättande attityd" ?

Bara ett finare sätt att uttrycka det jag sa med

"översittarfasoner".



Alla kan inte uttrycka sig lika vackert som Claes.



Mvh Patrik



Ps. Du skulle ju inte lägga tid på att kommentera mig mer. Ds.

19 Claes Eriksson:

Hej Mats!

Okej, inga värderingar i ordvalet. Men oavsett konjunkturläge så ställs alltid sådana kostnader mot brister inom äldrevården eller läromedel till skolan etc. Det är inte fel, men jag är övertygad om att det finns stora ekonomiska vinster i att motivera kommunens personal att streta åt samma håll, inte minst i dessa tider.

Som skattebetalare kan jag snarare känna en uppgivenhet över kostnaderna för t.ex ändlösa konsultutredningar med ibland mycket tveksamma resultat, eller en miljon kronor för byte av kommunens logga. Listan kan göras lång.



”Han har praktiskt taget suttit och gungat på mitt knä som barn”

Käre farbror Mats! Det var för åtminstone sisådär 90 kg sedan, men jag tvivlar inte ett ögonblick på att du törs ta mig i örat om jag skulle gå helt överstyr:)



häsningar Claes

20 Ebbe Ollman:

1.3 miljoner är avsatt. Det fick du reda på under Pesonalutskottsmötet idag. Och vi var ju överens om att vi måste värna om personalens goda arbete, det som de har gjort hittills och det de kommer att göra i framtiden. Sen att insinuera om att det är till diverse festiviteter kommunen måste låna 50 miljoner extra är minst sagt tendensiöst.

Men snälla Ebbe! Både Du och jag är i politikbranschen. Menar Du att Du inte är tendensiös som politiker?



Det är väl det som är vårt uppdrag, eller...?

22 Bloggfånen:

Ebbe; Hur vågar du kritisera Mats ?

Nu blir Margit arg på dig...

23 Ebbe Ollman:

Ordet "tendensiös" i detta sammanhang var ett understatement. Om vi politiker ska återerövra allmänhetens förtroende för vårt värv så måste vi vara ärliga med fakta.

Och i vilket avseende, Ebbe, var jag inte ärlig med fakta i det här fallet?

25 Bloggfånen:

Du försöker få oss att tro att lånet togs

bl.a för att betala festen, det är inte fakta.

Vad jag "försöker få er att tro" är något Du får till.

Det som är återgivet är fakta. Så har jag ställt en fråga och uppenbarligen blev svaret att minst 1,3 av dessa 50 miljoner ska användas till evenemanget.