4

Märkligt sammanträffande /Uppdaterat!

 

Just återkommen från vår Göta kanal-kryssning (mer om den senare) kan jag inte låta bli att berätta om ett märkligt sammanträffande som uppstod när hustrun och jag sitter där i Vadstenas slottskyrka och guiden pekar på den magnifika "altartavlan" och berättar att den har hängt i Mariefreds kyrka!

Jag var tvungen att ropa till när jag insåg vilken tavla det handlade om (och vilken tavla DET var) och fick då lov att berätta:

För många år sedan vidtogs en vindsröjning i det gamla 1700-talshus vid torget i Mariefred som bl.a. rymmer en optiker och en blomsterhandel. Däruppe fann man en jättestor textilartad rulle som man antog var en gammal heltäckningsmatta eller slikt och helt enkelt kastade ut i en container på gården där den blev liggande vikt och eländig i regn och rusk innan någon av en slump råkade få se att det förekom en målad bild på vad som var en målarduk.

Och av ett ganska så gigantiskt slag. Man utgick då från att det rörde sig om någon gammal fondmålning från den lokala revyn (Sveriges äldsta! Jag har varit med!).

Men vid närmare skärskådande visade det sig vara en oljemålning av mer kostsamt och professionellt slag än en gammal amatörrevyfond.

Den lokale kulturdetektiven letade sig fram till att det rörde sig om en målning som en gång hängt i Mariefreds kyrka, över dörren till sakristian, men som vid något tillfälle (om på 18- eller i början av 1900-talet vet jag ej) befanns i vägen varvid den rullades ihop och förpassades till vinden i huset vid torget. Varför dit - har jag heller ingen aning om. Huset har aldrig haft med församlingen eller kyrkan att göra. Möjligen var det det enda ställe där man fick upp åbäket.

Vad som nu skedde är också okänt för mig (jag ber att få återkomma för jag ska forska lite i detta) men tydligen fick Nationalmuseum klorna i målningen och restaurerade den. Varför den inte hängdes tillbaka i Mariefreds kyrka ber jag också att få återkomma till. Istället hängdes den upp i Vadstena slottskyrka!


Jag tycker nog att vi Mariefredsbor ska återkräva den! Måhända får vi lov att lösa den mot renoveringskostnaderna men det vore det värt. Tavlan är på alla sätt magnifik.


Mariefreds kyrka är ovanligt välförsedd med gammal god konst vilket är en följd av att den haft flera höga beskyddarinnor i form av änkedrottningar i vars livgeding Gripsholms Slott ingick. Att de därför intresserade sig för den lokala kyrkans utsmyckning är inte att förvåna.

Håller ni inte med? Visst ska den tillbaka till Mariefred!

 

Så här berättar Eva-Lena Karlsson på Nationalmuseum om tavlan och dess senare historia:

Ang. den målning som är placerad över altaret i Vadstena slottskapell (NMGrh 2093). Konstnären är okänd, verksam kring sent 1500- eller tidigt 1600-tal. Motivet är ”De fyra evangelisterna”.

Målningen är inventarieförd i Statens porträttsamling (inventarienummer NMGrh 2093) och sorterar därmed under Nationalmuseum. Enligt inventariet återskänktes målningen från Mariefreds församling till de statliga konstsamlingarna år 1988.
(Dumma Kyrkorådet! Mats anmärkning!)


 
”De fyra evangelisterna” var under en period placerad i Mariefreds kyrka. På okända vägar hamnade den hoprullad på en vind, troligen så sent som vid 1900-talets mitt. Efter att målningen upphittats, konstaterades att Mariefreds församling inte hade några önskemål om återhängning av ”De fyra evangelisterna” i kyrkan. Nationalmuseum lät konservera målningen och fann en ny passande placering som altartavla i Vasamiljön i slottskapellet i Vadstena. Representanter för Mariefreds församling var också närvarande i Vadstena när ”De fyra evangelisterna” kommit på plats och målningen återgick till Nationalmuseum.

Till detta kan fogas att målningen ansetts vara en kopia från 1600-talet troligen målad av Frants Clejin. Målningen skänktes till Mariefreds Kyrka av Änkedrottningen Hedvig Eleonora. "Återgick till Nationalmuseum" är en typisk formulering från museets sida för att signalera att Statens Porträttsamling skulle vara en del av Nationalmuseum vilket inte är fallet. Statens Porträttsamling är en egen enhet som förvaltas av Nationalmuseum.