0

Kryddad tillvaro!



Fråga mig inte vad detta brev handlar om! Jag har inget minne av korrespondensen. Fann brevet i samband med de "rensningsaktioner" som nu genomsyrar min tillvaro. Man har nått den ålder då insikten om att ett större boende med massor med väggar för tavlor och hyllor för böcker och minnen inte lär hinnas med!

Då barn visat klart ointresse av att "ta vara på all din sk-t" och barnbarn ännu inte kommit upp i en mer insiktsfull ålder, så är det väl lika bra att jag använder tiden till att fördela allting på lämpliga kusiner, syskon, museer och soptippar!

Tydligen har jag skickat en bild till den gode Kar de Mumma (med vars k. änka jag har en förbindelse!!!). Jag kan tänka mig att det var en bild jag kanske tog under skolåren, då jag bl.a. som dagsverke en gång verkade som fotograf på Dagens Nyheter under en dag. Kanske var vi hos KdM och gjorde ett reportage. Det verkar också ha haft något att göra med mitt andra "gudbarn", ångfartyget Norrtelje som jag vid den tiden hjälpte till att rädda till sin nuvarande plats i Norrtälje hamn. Jag minns inte! Vilket i och för sig är oroväckande!

Emellertid vet jag att jag tillhörde den mycket lilla och exklusiva prenumerantskaran på Carls Dagblad! En först hektograferad (för unga läsare: en metod för mångfaldigande som utgick från en kladdig gelatinmassa där ett spegelvänt avtryck gjordes - med hjälp av specialbläck - som sedan återfördes på nytt papper) tidskrift som snart övergick till stencilerad form.

Utgivare var Carl Zetterström, så småningom Signaturen Carl Z, duktig skribent och konstnär, son till Kar de Mumma och Marianne Zetterström (signaturen Viola), och salig make till den gudabenådade aktrisen Birgitta Andersson.

Att jag kom att tillhöra prenumeranterna hade att göra med att en av mina bästisar, Thomas Ungewitter även hade en bästis i "Boje" Z, Carls storebror.

Dessa respektive vänskaper ledde sedermera till att jag fick en gudson ihop med Viola, nämligen Thomas förstfödde!

Om vi har ett gudbarn ihop - är Viola då min "Guffru"?



En typisk K de M-kommentar i Svenskan