1

Mänskliga mått i Mariefred



Då och då seglar gamla klipp från Dagens Nyheters Namn&Nytt-sida upp när man bläddrar i böcker eller pappershögar. Mestadels är det gamle vännen Harry Karlsson, salig i åminnelse, som fattat såväl penna som ritstift. Någon gång hände det att jag stod för pennan.

Den här gången, från 1972 är det definitivt Harrys egna ord:

"Bästa Namn&Nytt!

Snacka om miljö!

Tanken att människans proportioner måste vara ett riktmärke för hennes miljö är mycket gammal, läste jag i tidningen. Sedan gick jag ut på stan och såg löpsedeln "Mänskliga mått".
Det tyckte jag lät vettigt.
Så ritade jag en bild av mitt lilla Mariefred, som ju har mänskliga mått. Precis så här ser det ut. Och har alltid sett ut. Skall det få se ut så här?

En timmes väg från storstaden.

Med småstadshälsning
HARRY KARLSSON"
1 Anonym:

Nyligen och ändå så länge sen. Även Stockholm var en småstad då. Men jag trivs i storsta´n också eller kanske ännu bättre. Eller är det minnet som bleknar?