0

"Jag trodde den var Din!"


Vid höstens stiendieutdelning fanns i publiken i Zetterlunden: Jan Allan (vita håret t.v.), Mårten Aglander (chef på skivbolaget Universal), Nannie Porres, Ann-Kristin Hedmark (båda härliga sångerskor) och Doris Stråhlman (en av Monkans närmsta vänner och änka efter den legendariske chefen för Gyllene Cirkeln, Abbe Johansson)


Årsmötet med Monica Zetterlund-sällskapet häromdagen var som vanligt en upplevelse. Denna gång hade man valt att förlägga det alldeles bredvid "Zetterlunden" - Monica Zetterlunds Park - i restaurangen Claes på Hörnet, med efterföljande gemensam middag.

Föreningsårsmöten brukar inte höra till livets höjdartillfällen, men jag är beredd att kalla Z-sällskapets, undantagen som bekräftar regeln.

Förra året t.ex. fick vi höra den legendariske ljudteknikern Gert Palmcrantz berätta om sina sessioner med Monica Z interfolierat med mycket speciella inspelningar som aldrig nått publikens öron hittills. Några av dessa återfanns sedan på en CD som togs fram exklusivt för medlemmarna. Året dessförinnan minns jag särskilt Monica Nielsens tolkning av en skabrös Fröding-visa som hörde till Zs favoriter.

I år var det så Niklas Sundén som stod för höjdarupplevelsen med sin version av Povel Ramels "Sista jäntan". Jag sa till honom efteråt att jag redan när jag hörde honom spela denna vid Jubileumskonserten i Karlstad i höstas (Monica Z skulle fyllt 70) gav det mig en helt ny syn på dragspelsspelande. En helt sublim musikalisk upplevelse. Det är glädjande att den unga generationen förmodligen inte fått sin syn på dragspel så tilltufsad som min generation.

Tillsammans med sång av Stephan Lundin framfördes också Povels "Underbart är kort" - en av de finaste ballader som kommit till i vårt land och som hör till mina absoluta favoriter. Då reste sig Lars Nordlander (kompositör och/eller textförfattare till flera av Monica Zs sånger) och berättade att när Povel Ramel ville ha med Monica i "Karamelodier" så svarade Monkan: "Ja, under förutsättning att jag får sjunga 'Underbart är kort'". Povel svarade: "Jamen det är ju Gunwers låt" (Bergqvist) varpå Monkan raskt kontrade: "Jaså - jag trodde den var Din!".

Eva Bysing sjöng också en härlig gammal "dänga" med en stor portion humor.

I år blir det ingen konsert till hösten i Sällskapets regi utan endast utdelningen av stipendier vilket brukar ske just i Zetterlunden kring Monicas födelsedag.

För den som alltså vill begränsa sina föreningsmedlemskap kan jag varmt rekommendera ett medlemskap i just Monica Zetterlund-sällskapet som en av de få föreningar där man får verklig musikalisk valuta för den modesta medlemsavgiften.

Chansen är också stor att Du hamnar bredvid någon annan intressant artist som kan berätta fantastiska och roliga saker för Dig under måltiderna. Som t.ex. Monica och Carl-Axel Dominique, Agneta Baumann, Eva Bysing och Bengt-Arne Wallin, Jan Allan, Monica Nielsen, Nannie Porres, Hasse Alfredsson eller andra.

Anmäl Dig Nu!

Slas härliga porträtt av Monkan. Nu Sällskapets "Logotype"