6

Apotekstövan!

Läser i tidningen att min partiledare tycks vackla i sin hållning när det gäller privatiseringen av apoteken!

GÖR INTE DET!

Håll fast vid vad ni lovat! Visa den handlingskraft som ni vann valet med. Börjar ni nu töva och vimsa är vi tillbaka i det slappa träsk vi genom valresultatet trodde oss ha sluppit.

Brittiska Boots m.fl. uppges vara intresserade av att gå in på den svenska marknaden om Apoteksbolagets monopol upphävs. Vi borde alla välkomna detta!

Då kanske äntligen Apoteket lär sig vem som går först - kunden eller kafferasten!

Det heter ju att "Kunden är Kung"!

Inte hos Apoteket.

Detta hände sig vid ett tillfälle då det var det mycket folk på stan i Strängnäs. Också inne på Apoteket. Med andra ord en vanlig fredag eftermiddag.

Två kontantkassor var igång och bemannade. I receptdelen fanns tre kassor öppna. När jag kommer in har jag 12 nummer framför mig så jag hinner göra en del ärenden på sta'n under tiden. När jag kommer tillbaka är det fortfarande 8 nummer kvar och en hel del nya efter mig har tillkommit. De som inte lyckats få någon sittplats häckar trött lutade mot någon gondol (!).

En receptarie avslutar just en expediering. Men istället för att ta in nästa kund från kön, sätter hon sig och expedierar recept som berör en kund som uppenbarligen inte finns i lokalen. Framme vid disken!! Hon har inte ens vett att "gå bakom"!

Vi väntar tålmodigt i vår kö, för sådana är vi ju, vi svenskar - tålmodiga! Vi finner oss! "Gillar läget" gu?bevars!

Strax efter blir nästa receptarie ledig, men vad gör då hon? Jo: "då tar jag min kafferast" - säger människan högt till sin kollega - och försvinner!

Kvar är en köaktiv receptarie och säkert uppåt 15 väntande kunder!

Skulle detta ha varit i ett kundorienterat privat företag, skulle det företaget snart vara borta från marknaden.

Det är på tiden att Apoteksbolaget lär sig veta på vilken sida om disken som "Kungen" befinner sig!

SÄLJ UT APOTEKSBOLAGET!
1 Jonte:

Och du tror på fullt allvar att mer än ett apoteksbolag skulle se lönsamhet i att etablera sig på en så liten marknad som Strängnäs? Nej, naturligtvis inte. Det blir istället så att en enda aktör kommer etablera sig här, och likadan blir situationen på de flesta andra mindre orter runt om i landet. Tror du då att du eller någon annan skulle resa till Eskilstuna för att köpa den efterlängtade tuben Ac3, för att agera "marknadsmässigt" Knappast. Den ensamme operatören kan därför agera precis som den vill, utan att förlora marknadandelar.

Bingo, vi får den avreglerade marknadens nackdelar utan att få någon av fördelarna. Den ensamme operatören kan därför agera precis som den vill.

Kortsiktiga resonemang fungerar säkert bra när man ska framföra spetsfundigheter på en blogg, men vi får nog vara glada att de inte når den politiska arenan i någon större utsträckning. Det skulle liksom bli så mycket att röja upp i efterhand...

2 Mats Werner:

Hej Jonte!

Tack för kommentar! Själv är jag som Du kanske inte sett på min presentation såväl politiker som fullblodskommersialist och marknadsförare. Min specialitet sedan mer än 34 år är hur konsumenten kan påverkas i köpögonblicket. Jag vet också en hel del om hur man lockar till sig kunder. Jag är därför inte lika pessimistisk som Du. Kanske är det Du som har analklåda (apropås spetsfundigheter)!

3 Jonte:

Vad har det med saken att göra? Ska du nyttja din mångåriga erfarenhet till att stå och locka fler än ett apoteksbolag till Strängnäs, trots att de inte har ngn marknad här? För frågan var ju hur en avreglerad marknad med bara en enda operatör på den aktuella marknaden (Strängnäs) skulle hjälpa oss kunder till bättre service...

4 Mats Werner:

Nej, men min erfarenhet ger mig en annan utgångspunkt än den Du har! Jag tror nämligen vi skulle få bättre kundservice - även i Strängnäs - utan ett apoteksmonopol.

Betänkt att detta monopol inte är särskilt gammalt. Under mina 27 första levnadsår (d.v.s. fram till 1970) fanns inte detta monopol. Och det fungerade utmärkt ändå.

Kanske har t.o.m. Du upplevt fria apotek! Och överlevt!

5 Jonte:

"Jag tror nämligen vi skulle få bättre kundservice - även i Strängnäs - utan ett apoteksmonopol."

Hur då? Det är ju den centrala frågan. Det enda argument du framförde i din första text ("ökad konkurrens/marknadskrafterna/konsumenten röstar med fötterna") föll ju pladask. "Jag tror" är inte direkt den starkaste grunden för en argumentation...

Ja, jag har troligen fått medicin handlad till mig från icke-monopol-apotek under mina första levnadsår, och överlevt. Men det är ju heller inte frågan. Jag tvivlar inte nämnvärt på säkerhetsaspekten av en avreglerad apoteksmarknad (även om lönsamhetskrav som påverkar sortimenturval etc. kan kännas tveksamt). Men om det starkaste argumentet för en avreglering är att "folk kommer överleva ändå", då blir jag fundersam på såväl din som dina partivänners kompetens.

6 Mats Werner:

Hej iogen Jonte!
Jag tror Du underskattar marknadens förmåga att anpassa sig. Det är ju inte så att det måste vara en Boots-butik eller liknande som etablerar sig bredvid det befintliga Apoteket och konkurrens uppstår. Det kan vara så enkelt som att personalen tar över det befintliga Apoteket och driver det i privat regi. Jag kan intyga att ett sådant förhållande skulle göra underverk när det gäller "kafferaster vid köbildning"! Det kan också vara så att en av de lokala parfymaffärerna öppnar en apoteksavdelning. Möjligheterna är flera och står öppna om konkurrens uppstår kring produkter som är allmänt "begärliga" vilket man väl får säga att Apoteksvaror är. Så länge receptregistret hålls kvar i central statlig regi kan också fler konkurrera på samma villkor. jag tror även att man då skulle komma tillrätta med de förpackningsavarter vi ser skrämmande exempel på i den nuvarande ordningen.
Människor som driver sin egen verksamhet vinnlägger sig mer om att tillfredsställa en kundvilja än vad ett aldrig så "modernt" statligt monopol gör.