5

Vad borde Tele2 göra?

Deltar just i en enkät som bl.a. frågar vad Tele2 borde göra för att bättra på sitt anseende.

Jag hade då - om utrymmet tillåtit (= fler än 240 tecken) - skrivit följande:

Om Tele2 - liksom alla telefonbolag gav fank-n i att låta sina externa call-centers ständigt terrorisera sina kunder skulle deras anseende avsevärt förbättras.

Om jag väljer en leverantör och blir denne trogen - vare sig det gäller telefoni eller annat - har jag utgått från en hederskodex som säger att jag alltid kan förvänta mig att erhålla leverantörens vid varje tillfälle bästa villkor. Tills dess att jag som kund väljer att avbryta samarbetet.

Utan att behöva byta typ av abonnemang, binda mig hit eller dit, behöva spendera tid på att luska ut vilka jag ringer till flest gånger o.s.v. Kort sagt försöka förmås att teckna någon ny form av abonnemang som blir "så mycket billigare och bättre" (och som ger det uppringande call-centret sådana trevliga provisionsintäkter).

Varför ägnar sig telefon- och elbolag åt dessa idiotier med tusentals (ja, det är sant!) olika former för abonnemang?
När ska något telefonbolag inse att det enkla telefonabonnemanget - utan konstigheter (d.v.s. jag lyfter luren, slår ett nummer, kopplas fram, pratar och lägger på luren - och får sedan en enkelt uppsatt räkning) är det främsta säljargumentet idag. En fullständig USP!

Har jag väl valt ett telefonbolag som leverantör vill jag bli lämnad ifred. Har jag dessutom anmält mig till NIX gäller det i ännu högre grad. Men som småföretagare drabbas jag ändå ständigt av dessa synnerligen påfrestande telefonsamtal.

Jag är helt enkelt komplett ointresserad av att spendera tid på att höra mindre vetande personer ringa upp och ta min tid i anspråk för att tala om att jag kan ju få ringa "så mycket billigare"!

Det märkliga är dock att om jag vill ha kontakt per telefon med telefonföretaget i fråga (och de är lika "goda kålsupare" hela bunten) är det stört omöjligt. Det är tryck 2 här och blinka stjärna där och ändå hamnar man ute i evigheten.

Nej, de må kalla sig kommunikationsföretag, men det de verkligen brister i är just kommunikation. Den som de bedriver är högst ensidig.
1 Sanna:

Ha en bra dag:)

2 Sanna:

svar: Inget speciellt :)

De borde först se till att deras tjänster fungerar innan de säljer in dem. Blev uppringd av Tele2 i november, de ville vi skulle gå över till deras bredband och ip-telefoni via stadsnätet. det var ett bra erbjudande och jag kände mig övertygad efter mina x antal kontrollfrågor. 20 dec skulle min gamla leverantör kopplas bort och Tele2 kopplas in. Det fungerade inte. Efter 14 dagars arga påtryckningar från min sida, mer eller mindre bra/dåliga svar från supporten (Bl a "Oj, vi råkade skicka din felanmälan till Eskilstuna istället för Strängnäs"...) tröttnade jag och sa upp abonnemanget med omedelbar verkan. inga problem från deras sida. Jag blev av med Tele2 samma dag, och ringde till min gamla leverantör (Bredband2/Labs2) som kunde koppla in bredband nästa arbetsdag :-)

4 Mats Werner:

Oh - Fredrik! Känner jag inte igen Din story!! Vi hade Tele2 en gång. De visade sig dock inter vara värst. En dag kanske jag orkar berätta om Ventelo..........

Läste idag om Ventelo som tydligen hade skickat en faktura till en man på Öland, men inte bara en gång utan två gånger. Mannen hade inte ens ett abonemang hos dem...