16

Jag säger väl inget kritiskt nu!

Det här med att vi politiker helst ska sitta still i båten och inte häva upp vår stämma och säga vad vi tycker börjar få skrämmande proportioner. Detta apropos mitt gårdagsinlägg på bloggen.

Dagen inleddes nämligen inte bättre! Ett av de tre kommunalråden bad om några minuter innan Kommunstyrelsens nyinrättade arbetsutskotts första möte tog sin början. Han körde ut de närvarande tjänstemännen och spände sedan ögonen i oss (främst mig, Dag Bremberg och Maria von Beetzen tyckte jag! Av de närvarande var det  ju vi som skriver bloggar. Och som båda kommenterat KSAU-mötet).

Sedan började han berätta att han inte kunnat sova efter gårdagens fullmäktigemöte. Och skyllde majoritetens misslyckanden på oppositionen sedan Moderaternas gruppledare kommit fram till honom och efterlyst samarbete för att undvika dessa totala misslyckanden i fullmäktige.

Kommunalrådet menade att majoriteten tvingats till detta p.g.a. att de inte vågade bolla idéer med någon av oss om saker de hade tänkt, eftersom detta omedelbart skulle hamna på någon blogg. Han menade att majoriteten inte kunde lita på någon av oss och därför tvingades till dessa illa övervägda och dåligt förankrade sista-minuten-framlagda förslag.  Här har frågan om hönan och ägget full relevans.

Han ondgjorde sig över raljans och plumpa skämt även om han påstod sig själv kunna ta dessa med en klackspark och menade att det ibland är rena sandlådan.

Kommunalrådet - som normalt är en hyvens man - har tidigare sagt att han inte gillar att gå upp tidigt. Idag hade han nog stigit upp minst en trekvart för tidigt.

I mina ögon passar sig varken detta framträdande eller kommunfullmäktigepresidiets olika försök att läxa upp oss politiker som exekverar vår grundlagsskyddade rätt och - i vår politikerkapacitet - skyldighet att delge vår omvärld vad vi tycker i olika frågor.

Som jag också sagt tidigare: "Den som sig i leken ger får också leken tåla". 

Det står var och en fritt att söka upp t.ex. min blogg och läsa vad jag anser.

Det står dem lika fritt att låta bli
!

Däremot håller jag fullständigt med Kommunalrådet m.fl. om nivån på de kommentarer som bl.a. återfinns under ett inlägg i dagens Strängnäs Tidning som berör inköp av en kommunal julgåva. De är under all kritik och borde till största delen inte släppas igenom. Jag har slutat upp att delta i det kommenterandet.

För egen del vill jag påstå att jag åtminstone försöker undvika att skriva plumpa påhopp på personer i min blogg. Däremot vill jag inte undvika att min text har udd och kanske kryddas av någon ironisk knorr.

För att travestera Hasse Zs kommentar om Karl Gerhard: Udden står inte och sover i mina texter.'

Om någon känner att jag gått över gränsen någon gång, ber jag om ursäkt. Min mening är aldrig att vara ond - men provocerande, läsvärd och tankeväckande.

Nästa utskällning kom i lunchpausen. Då var det en av kommunens chefstjänstemän som tog mig åt sidan och läxade upp mig för mitt språkbruk! Att jag påstått att han och hans tjänstemän gjorde ett uselt arbete.

Jag rättade honom givetvis och sade att det avtal som förhandlats fram betr. våra gästhamnar, var uselt. Det är uselt och den uppfattningen står jag för. Jag har visserligen bara en halv jur.kand och har - utöver viss ärftlig och släktrelaterad påverkan - bara praktiserat och tjänstgjort några år på en av Sveriges mer framstående advokatbyråer i min ungdom. Men jag tror mig veta tillräckligt mycket för att påstå att ett avtal ska vara kristallklart och redigt, konsekvent och så "tolkningsfritt" som det någonsin går och dessutom återspegla verkliga förhållanden. Avtalsförslaget i fråga gör det inte. Jag fick inte svar på min fråga om den kommunjurist som anställts just för att nagelfara kommunens alla avtal på olika områden, ens hade sett detta avtalsförslag. Han kanske har fullt upp med att kolla vem som sitter med på vilket öppet eller slutet sammanträde.

Jag återkommer måhända till detta - såväl gästhamnsavtalet som det här med öppna sammanträden.

Det intressanta är att jag nu för tredje gången under min politiska karriär får veta av en kommunal tjänsteman att jag i princip inte bör kritisera förvaltningens personal! Kommer vi nu att få en "kommunikationspolicy" också för politiker?

Jag sade till tjänstemannen ifråga att jag företräder kommunens skattebetalare som i sin tur är tjänstemannens arbets- och uppdragsgivare. Om jag i den kapaciteten anser att resultatet av en förhandling med en extern part utmynnat i ett avtal som är så bristfälligt som det föreliggande så torde det stå mig fullständigt fritt att kalla avtalet för uselt utan att för den skull bli anklagad för att påstå att tjänstemännen är usla eller att deras arbetsinsats är uselt. Något sådant har jag inte vare sig sagt eller ens tänkt. Varje arbetstagare måste väl ändå vara beredd att kunna få kritik. Speciellt om den är konstruktiv och som i detta fall påpekar vilka specifika brister som föreligger.

Jag fick sedan veta att under min bortovaro från sammanträdet för tandläkarbesök , hade Kommunchefen också tagit upp mitt "språkbruk" och varit mycket upprörd. Det hela hade lett till en ganska högröstad ordväxling där någon - dock inte jag - hade tillhållits att "skärpa sig".

"Den som sig i leken ger - får leken tåla".

Om vi eftersträvar ett öppet och förtroendefullt politiskt samtal - och det gör vi säkert alla - måste man ha i åtanke att man inte sviker "de sina". Gör man det - av naivitet, oaktsamhet, bristande erfarenhet eller makthunger - så får man nog svårt att återställa det förtroendet i brådrasket.

Hur det ska kunna ske är en fråga som åtminstone jag brottas med.

Lösningen sitter i vart fall inte vid samma sammanträdesbord som jag.

Hej Mats!



Sedan i februari 2008 har jag följt de politiska bloggarna, vilket har fått mig att hänga med i det politiska snacket.

Detta har gjort att jag slutat sitta hemma vid köksbordet och gnälla.

Bloggarna blir ett öppet forum som ger oss medborgare en möjlighet att avläsa de politiska vindar som blåser runt i kommunens alla partier.

Har aldrig varit politiskt intresserad, har dock varit på centerns bygdedans i Jädersgården, sen kanske några MUF möten i tonåren.



Har alltid röstat, men på något sett så har intresset svalnat när valaffischerna plockats ned i vår kommun.

Så för mig är det toppen med bloggarna, önskar att fler skulle vara lite mer ”För” bloggeriet.



Hoppas att fler börjar använda denna möjlighet för att föra ut åsikter och göra fler medborgare villiga att kommentera och på sikt kanske bli politiker.



Bloggeriet är ju inte så utbrett ännu, men det är tur att det finns några som har modet att blogga om sådant som berör oss.



Är själv inte särskilt intresserad av tv tittande så för mig passar det utmärkt att ägna mig åt detta.



Ha det bra//Cattis







Hej Mats.



Hörde att min namn kom upp i morse också, att Tord hade svamlat om något jag hade sagt eller gjort på fullmäktige i går kväll, som jag inte hade gjort och som Tord sen hade tagit tillbaka. Det är bättre att prata till personer än prata om personer. Vad håller de på med. Hörde att även Tord tyckte att bloggar borde stängas ner. Varför då? Bor vi i fd Sovjet eller? Vi bor ju för sjutton i Sverige, världens friaste land. Skall vi verkligen låta oss påverkas av forne sovjeter och bli stalinister hela bunten? Eller skall vi kämpa för vår frihet? Jag blir bara trött. Retar någon sig på/över våra bloggar, sluta läsa de, vet jag. Säg upp tidningen, sluta läsa den värdelösa ledarbloggen och börja leva är mitt råd till omvärlden. Kämpa på Mats. Det tänker jag göra. Håll fanan högt, du är bäst!



Klem Margit

3 Micke Borg:

"Jag har visserligen bara en halv jur.kand och har - utöver viss ärftlig och släktrelaterad påverkan - bara praktiserat och tjänstgjort några år på en av Sveriges mer framstående advokatbyråer i min ungdom."



1) Vem var det som var "sedvanligt pompös" sa du?

2) Hur menar du att ärftlig påverkan skulle påverka din påstådda juridiska kompetens?

4 Ebbe Ollman:

Jag var med på samma KSAU som du och ditt blogginlägg gör mig bekymrad: mer än så vill jag inte säga här i bloggen

Hej Micke!



Ja, förlåt! Visst är det ett pretentiöst sätt att formulera att man kanske inte kan allt men tillräckligt. Att med en far och en svåger och en mängd vänner i huset under hela uppväxten som var advokater och jurister, kanske man inte helt undgår att få med sig en och annan lärdom redan med "modersmjölken".



Kanske är formuleringen ett symptom som drabbar alla som varit med lika länge i politiken som Leif och jag.

Hej Ebbe!

Jag vet att Du var med på samma möte. Det borde bekymra Dig.

Hälsn.

MATS

7 Kerstin Svensson:

Om bara hälften av vad du berättar om KSAU är korrekt uppfattat är det förskräckligt. Samma uppfattning har hört från annat håll. Att Ebbe inte har den uppfattningen beror kanske på att han är negativt inställd till bloggar och därmed inte uttryckt sina åsikter så tydligt i bloggvärlden. Han kände sig väl inte träffad.

Hoppas du är hårdhudad!

Kerstin

Hej Kerstin!

Ja min hud är nog tjock nog att tåla en hel del! Jag har ju för sj-on diplom från Stockholms Boxningsförbund!

Go' jul om vi inte ses innan!

MATS

9 Dag Bremberg:

Jag är också bekymrad. Bloggarnas ton behöver diskuteras och förbättras, och det har jag sagt förr, som ni väl vet.

Men bloggarna är bara en del av den politiska debatten. Mycket sägs och skrivs på annat håll, som färgar av sig.

De som vill verkligen vill utveckla och förbättra debatten bör se till att det verkligen blir en ordnad diskusion i lämpligt forum. Behövs troligen både på sedvanliga möten och elektroniskt.

När någon säger till mig att han kan "ge igen i talarstolen" så känner jag inte direkt att samtalsklimatet blivit bättre. Faktum är att det är sånt som får mig att sova dåligt.

Hej Dag!



Den som sade så hade en god förebild i den store August Strindberg som hotade sina meningsmotståndare med: "Vi ses i min nästa pjäs!"

Hälsn.

MATS

11 Kerstin Svensson:

För att citera en annan kändis:"Vet hut"! Att bloggandet har en funktion att fylla tycker jag framgår av Catarina Hellmark-Erikssons inlägg. Fördelen med bloggar är att du kan följa alla åsikter från vänster till höger. Just nu saknar jag Lotta Grönblads blogg och hoppas verkligen att hon kommer igen.

Kerstin

Ja visst är det tråkigt att Lotta tagit timeout. Trist också att Linda Strand stängt ner sin blogg.



Det verkar sannerligen som om de skulle behövas inte minst för att öka förståelsen bland de egna för nutida sätt att kommunicera. Den förståelsen verkar vara lika med noll.

13 Ebbe Ollman:

En av ledamöterna på mötet berättade om en partimedlem, när du var hos tandläkaren, och berättade att medlemmen var sugen på att börja jobba aktivt inom strängnäspolitiken men frågade sig om politiken är värd offentlighetens pris: Han var rädd att hans yrkeskarriär kunde skadas av att hamna i negativt laddade politiska problem genererande en massiv mängd negativ press.

Om man googlar på vem som helst så poppar varje tidningsartikel, blogginlägg eller kommentar som vederbörandes namn finns i. Vem orkar läsa allt? Risken är att man bara läser och kommer ihåg de negativa och raljerande inläggen och får en konstigt skev bild av människan i fråga.

Kanske politiker och framträdande offentliganställda i framtiden skaffar sig "artistnamn" som används utåt i rollen som offentlig person för att skydda sin person och privata sfär.

Hej Ebbe!



Nej det var faktiskt sedan jag kommit åter. Javisst - Googlande - det är en ny verklighet vi möter och det är kanske offentlighetens pris.



Men om alla vore så rädda om sin privata sfär att ingen skulle våga sticka ut hakan så skulle tystnadens konformism verkligen segra.



Vilket samhälle skulle vi få då? Skulle Du vara beredd att tycka att det samhället vore bättre än det vi har idag?



DET skulle om något oroa mig!

15 Dag Bremberg:

Ebbe, det inlägget var väl dels rent hypotetiskt. Sen är det ju så, vilket alla vakna politike vet, att man redan kan googla fram uppgifter om en persons politiska liv. Det har ju inget med bloggarna att göra.

Om man googlar på namnet på den politiker som gjorde det inlägget så får man för det första mest träffar på en namne som är idrottsstjärna. Så småningom hittar man ett antal tidningsartiklar om ett nämndmöte som skulle stängas för allmänheten, och så hittar man hans partis hemsida samt resultat från valet: 5 personröster... osv.

Detta har ju inget med oppositionspolitikers bloggar att göra. Men det verkar som att vissa buntar ihop allt hemstkt som har med internet och ny teknik att göra.

Hej Alla!



Tänk vad skönt att det finns så många möjligheter genom bloggarna, vilket smidigt och snabbt sett att få kontakt.Bloggarna skapar en stor möjlighet att sudda ut vår åldersnojja. Man möts i ett forum för människor som har något att säga utan att lägga in för mycket av värderingar till en viss ålder. Jag är för att människor skall ges möjlighet att mötas i bra forum , för vi kan tillsammans skapa en bra grund för att föra verkligheten framåt.



Viktigt att inte fastna, utan hela tiden anpassa oss till nuet.



Att vara här och nu är viktigt för mig.



Tack vare bloggarna, kunde jag inte längre vara tyst.

Under året som gått har jag också träffat många nya medmänniskor i vår kommun.



Kära Lotta och Linda! Kom tillbaka jag saknar ER!



"För Bloggarna"



Tack Cattis