0

Livräddning!

Läser just i "Mitt i Kungsholmen" - ett av de två lokalblad jag med jämna mellanrum hämtar buntvis hos Mamma på Kaplansbacken, för att hålla kunskapen uppe om vad som händer i mina gamla uppväxtkvarter - om hur man ska lära sig känna igen tecknen på en stroke.

Förvisso kan man drabbas av stroke i vilket skede som helt av sitt liv, men risken ökar givetvis med åldern och intresset för frågan ökar i samma grad.

Nu läser jag om en kvinna som snubblar till och faller på en fest. Hon skakar av sig alla som bekymrar sig med att "jag snubblade bara. Det är ingenting". Nästa morgon var hon död.

En neurolog säger att om han får hand om en strokepatient inom tre timmar kan han häva effekten av en stroke - totalt!

Han säger att det inte är helt enkelt att känna igen tecknen på en stroke, men det finns tre enkla frågor som är till stor hjälp och som är så enkla att varje människa ska kunna dem utantill och använda dem vid varje misstänkt tillfälle:

1. Be personen att le.
2. Be personen att lyfta båda armarna.
3. Be personen att säga en enkel sammanhängande mening.

Om personen har problem med någon av dessa uppgifter - ring 112 och beskriv symptomen.

Neurologen säger att om alla som får veta detta vidarebefordrar det till tio personer, kan man räkna med att åtminstone ett liv kommer att kunna räddas.

Jag har hört detta förut men det lönar sig att upprepa. Innan jag hörde detta råd första gången hade jag ingen aning hur man kunde känna igen tecknen på en stroke.

Har ni?