1

Byggstress?

I förra veckan hade Mariefredsnämnden sitt sista sammanträde för året. Vid ett samtal med en annan ledamot framkom att Strängnäs Kommuns mark- och exploateringsavdelning begärt detaljplaneläggning av den lilla gröna lunga utmed den kullerstensbelagda Kyrkogatan, som förbinder Rådhustorget i Mariefred och kyrkan, för bostäder och handelsändamål!

Jag bor ju visserligen sedan 10 år inte längre i Mariefred, men mina 26 år där, som invånare och som företagare och tidvis också handlare, gjorde ju att jag insåg det vansinniga i denna tanke.

Dem jag talade med delade min uppfattning. Denna gröna gräsyta som på sommaren erbjuder alla turister möjligheten till en stunds vila i gröngräset eller vid konditoriets uteservering. Centralt vid torget, nära ångbåtsbryggan och kyrkan. Mariefred lever i mångt och mycket på sina turister och de behöver denna plats. Handeln behöver turisterna i centrum - inte ute i Lottenlund vid slottsparken.

Torget behöver denna plats. Att sluta vinkeln mot det stora vackra "tandläkarhuset" som liksom kyrkan skulle skymmas bakom något aldrig så stiligt nybygge - Nej! Låt torget öppna sig som hittills mot solen och lugnet.


1 Dag Bremberg:

Mats, det har du väl noterat att nämnde ordförande vill bygga bostäder precis överallt, och helst ska planeringen starta utan politiska beslut.

Om man ska bebygga den aktuella tomten skulle det i så fall vara för att skapa verksamhet som ger Mariefredsborna någon glädje. Det kunde ex vara en ny bibliotek/kulurbyggnad, vilket skulle ge lite liv åt torget kvällstid.
Men jag noterar dina argument emot byggnation just där.
För övrigt får du gärna läsa min blogg i dag:
http://mariefredsnyheter.blogspot.com/